نوشته شده در 18 اسفند 1403، ساعت 07:01

چرا باید کودکمان را به پیش دبستانی بفرستیم؟

چرا باید کودکمان را به پیش دبستانی بفرستیم؟

 

مهم ترین اهداف آموزشی، تربیتی و مهارتی دوره پیش دبستانی

۱) پرورش مهارت‌های جسمی ـ حرکتی.

۲) پرورش روحیه و رفتار عاطفی.

۳) پرورش مهارت‌های ذهنی.

۴) پرورش صفات اخلاقی و رفتارهای اجتماعی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی.

۵) انس با قرآن و علاقه به یادگیری آن.

۶) پرورش ذوق هنری و زیبایی‌شناسی.

۷) تقویت حس دینی و علایق مذهبی.

۸) پرورش هویت ملی.

۹) پرورش مهارت های زبان های فارسی.

۱۰) ارتقای سطح بهداشت و ایمنی

شناخت حواس و پرورش مهارت استفاده از آن در این مورد هدف از آموزش کودکان این است که بتوانند از حواس بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی و چشایی خود برای شناخت محیط پیرامون استفاده کنند. همچنین حواس خود را برای تشخیص تفاوت ها و شباهت های آنچه در محیط اطرافشان است، به کار بگیرند. به علاوه، در این مرحله کودکان مهارت های دیگری مانند به کارگیری حواس در جمع آوری اطلاعات، تشخیص اشیا در تصاویر مختلف و استفاده از حواس برای شناخت کل و جزء اشیاء و پدیده ها را به دست می آورند. پرورش مهارت های زبان مهارت های زبانی جنبه های مختلفی از جمله گوش دادن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن را شامل می شوند. مهارت گوش دادن: این مهارت در ابتدا دقت در گوش دادن را شامل می شود که هدف از آن آموزش به کودکان تشخیص زیر و بمی صداها، پیدا کردن منبع و جهت صدا، توجه به صداهای آخر و اول کلمات، گوش دادن به صدای پیرامون و گوش دادن به موسیقی سکوت است. و در نهایت هدف در تقویت مهارت گوش دادن کودکان درک پیام در گونه های مختلف زبانی است که موجب بهبود توانایی کودکان در تشخیص و درک اشارات، لحن و آهنگ در کلام می شود. مهارت سخن گفتن: این مهارت به کارگیری کارافزارهای مناسب ارتباطی در سخن گفتن کودکان را تقویت می کند. از جمله نتایج آموزشی حاصل از آموزش این مهارت در کودکان می توان به کاربرد مناسب حرکات دست و چهره، لحن و آهنگ صدا در سخن گفتن، بیان احساسات خود برای شادی و غم های دیگران، تقلید صداهای شنیده شده و ریتم های مختلف، تقلید ریتم های طبیعی اشاره کرد. دستاورد دوم در بهبود مهارت سخن گفتن کودکان توانایی گفت وگوی دو سویه کودکان و سخن گفتن در برابر جمع است.

مهارت خواندن: هدف از بهبود مهارت خواندن در کودکان فراهم کردن قابلیت های مانند برقراری ارتباط بین بخش های مختلف تصاویر و ارتباط نماد تصویری با نماد نوشتاری در آنان اشاره کرد. مهارت نوشتن: در این مورد نیز هدف آموزش دوره کشی نوشتاری، وصل کردن خط چین ها و نقطه ها و ترسیم خطوط مختلف در دفتر و سطوح بی خط به صورت افقی، عمودی، گردی، سه گوش، چهارگوش و غیره به کودکان است.

 

توسعه توانایی های جسمی و حرکتی : از جمله اهداف مورد نظر برای توسعه توانایی های جسمی و حرکتی می توان به موارد زیر اشاره کرد: هماهنگی بین حرکات و اندام های مختلف بدن درست راه رفتن روی سطح شیب دار، خطوط مستقیم و زاویه دار انجام حرکات مختلف، پریدن به جلو و از روی مانع، طناب بازی، لی لی کردن، دویدن صحیح به دست گرفتن مداد بریدن کاغذ با دست و قیچی، تا کردن، چسباندن، شکل دادن به خمیر هدف گیری مانند پرتاب توپ در سبد و غیره استفاده صحیح از قاشق و چنگال در غذا خوردن پوشیدن و بیرون آوردن کفش، لباس بالا و پایین رفتن از پله ها باز کردن و بستن بند کفش تقلید کردن مسواک زدن، شانه کردن مو و غیره ایجاد ریتم های مختلف با دست زدن، ضربه زدن روی میز، پا کوبیدن و غیره .

محافظت از بدن با توجه به موارد بهداشتی، ایمنی و تغذیه  : استحمام کردن، مسواک زدن، کوتاه نگاه داشتن ناخن ها، پاکیزگی لباس زیر و رو استفاده از وسایل شخصی مانند لیوان، دستمال، شانه و مسواک رعایت بهداشت قبل و بعد از خوردن خوراکی رعایت بهداشت قبل و بعد از رفتن توالت رعایت بهداشت در تماس با اجسام خارجی رعایت بهداشت در منازل، پارک ها، اماکن عمومی توجه به ایمنی در هنگام بازی یا استفاده از وسایل برنده و نوک تیز توجه به قوانین عبور و مرور، وسایل نقلیه مراجعه به پزشک، استفاده از دارو، استراحت کردن در هنگام بیماری استفاده از پوشش مناسب هر فصل استفاده از غذاهای مفید و مؤثر در رشد، سلامتی، شادابی خودداری از خرید کردن از دست فروش ها، خوردن غذاهای غیرمفید، مانده و آلوده آشنایی میکروب ها و خطر بیمار شدن از طریق آن ها، توجه به علائم هشداردهنده خطر شناخت محیط زیست، توجه به زیبایی ها و حفظ آن تفکیک زباله و آموزش علت آن خودداری از آلوده کردن آب ها، رودخانه ها، استخر، دریا، جوی ها و غیره

درک مفاهیم اساسی ریاضی و علوم  : در این مرحله به کودکان آموزش داده می شود تا درک درستی از مفاهیم دروسی مانند علوم و ریاضی را به دست آورند. به طور کلی، از جمله مفاهیم اصلی ریاضی می توان مفاهیم فضایی مانند بالا، پایین، زیر، رو، پشت، جلو، داخل، خارج، راست، چپ، کنار، مفهوم اندازه و مقدار، توانایی دسته بندی اشیاء و ویژگی های آن ها، مرتب کردن، تشخیص توالی ها و غیره را نام برد. همچنین مفاهیم اساسی علوم نیز مواردی مانند شناخت ویژگی های جانوران، جانوران پیرامون انسان، فواید و مضرات آن ها، گیاه و قسمت های مختلف آن، اعضای ظاهری بدن انسان، وظایف آن ها و غیره را شامل می شوند.

توسعه توانایی های ذهنی :  مهارت مشاهده، توانایی طبقه بندی ادراک اشیاء در تصاویر مختلف افزایش قدرت تمرکز توانایی استدلال و حل مسئله مهارت اندازه گیری مهارت به کارگیری ابزار خلاقیت پرسش گری آشنایی با قوانین اجتماعی - پیش دبستانی شناخت قوانین اجتماعی و توسعه روابط آشنایی با نسبت های فامیلی معرفی برخی از مشاغل، لباس و ابزار کار آن ها آشنایی با نام کشور، شهر، روستا، آدرس محل سکونت آشنایی با تفاوت زبان، لباس، زندگی مردم در جاهای مختلف آشنایی با نشانه های اساسی کشور مانند نام، پرچم، زبان، سرود ملی و غیره آشنایی با مکان مذهبی، آموزشی، تفریحی، درمانی و غیره در کشور احترام به پدر، مادر و دیگران پرورش مهارت های زندگی

چرا باید کودکمان را به پیش دبستانی بفرستیم؟

ویراستار مدرسه
18 اسفند 1403، ساعت 07:01۲۰ دقیقه مطالعه
چرا باید کودکمان را به پیش دبستانی بفرستیم؟

 

مهم ترین اهداف آموزشی، تربیتی و مهارتی دوره پیش دبستانی

۱) پرورش مهارت‌های جسمی ـ حرکتی.

۲) پرورش روحیه و رفتار عاطفی.

۳) پرورش مهارت‌های ذهنی.

۴) پرورش صفات اخلاقی و رفتارهای اجتماعی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی.

۵) انس با قرآن و علاقه به یادگیری آن.

۶) پرورش ذوق هنری و زیبایی‌شناسی.

۷) تقویت حس دینی و علایق مذهبی.

۸) پرورش هویت ملی.

۹) پرورش مهارت های زبان های فارسی.

۱۰) ارتقای سطح بهداشت و ایمنی

شناخت حواس و پرورش مهارت استفاده از آن در این مورد هدف از آموزش کودکان این است که بتوانند از حواس بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی و چشایی خود برای شناخت محیط پیرامون استفاده کنند. همچنین حواس خود را برای تشخیص تفاوت ها و شباهت های آنچه در محیط اطرافشان است، به کار بگیرند. به علاوه، در این مرحله کودکان مهارت های دیگری مانند به کارگیری حواس در جمع آوری اطلاعات، تشخیص اشیا در تصاویر مختلف و استفاده از حواس برای شناخت کل و جزء اشیاء و پدیده ها را به دست می آورند. پرورش مهارت های زبان مهارت های زبانی جنبه های مختلفی از جمله گوش دادن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن را شامل می شوند. مهارت گوش دادن: این مهارت در ابتدا دقت در گوش دادن را شامل می شود که هدف از آن آموزش به کودکان تشخیص زیر و بمی صداها، پیدا کردن منبع و جهت صدا، توجه به صداهای آخر و اول کلمات، گوش دادن به صدای پیرامون و گوش دادن به موسیقی سکوت است. و در نهایت هدف در تقویت مهارت گوش دادن کودکان درک پیام در گونه های مختلف زبانی است که موجب بهبود توانایی کودکان در تشخیص و درک اشارات، لحن و آهنگ در کلام می شود. مهارت سخن گفتن: این مهارت به کارگیری کارافزارهای مناسب ارتباطی در سخن گفتن کودکان را تقویت می کند. از جمله نتایج آموزشی حاصل از آموزش این مهارت در کودکان می توان به کاربرد مناسب حرکات دست و چهره، لحن و آهنگ صدا در سخن گفتن، بیان احساسات خود برای شادی و غم های دیگران، تقلید صداهای شنیده شده و ریتم های مختلف، تقلید ریتم های طبیعی اشاره کرد. دستاورد دوم در بهبود مهارت سخن گفتن کودکان توانایی گفت وگوی دو سویه کودکان و سخن گفتن در برابر جمع است.

مهارت خواندن: هدف از بهبود مهارت خواندن در کودکان فراهم کردن قابلیت های مانند برقراری ارتباط بین بخش های مختلف تصاویر و ارتباط نماد تصویری با نماد نوشتاری در آنان اشاره کرد. مهارت نوشتن: در این مورد نیز هدف آموزش دوره کشی نوشتاری، وصل کردن خط چین ها و نقطه ها و ترسیم خطوط مختلف در دفتر و سطوح بی خط به صورت افقی، عمودی، گردی، سه گوش، چهارگوش و غیره به کودکان است.

 

توسعه توانایی های جسمی و حرکتی : از جمله اهداف مورد نظر برای توسعه توانایی های جسمی و حرکتی می توان به موارد زیر اشاره کرد: هماهنگی بین حرکات و اندام های مختلف بدن درست راه رفتن روی سطح شیب دار، خطوط مستقیم و زاویه دار انجام حرکات مختلف، پریدن به جلو و از روی مانع، طناب بازی، لی لی کردن، دویدن صحیح به دست گرفتن مداد بریدن کاغذ با دست و قیچی، تا کردن، چسباندن، شکل دادن به خمیر هدف گیری مانند پرتاب توپ در سبد و غیره استفاده صحیح از قاشق و چنگال در غذا خوردن پوشیدن و بیرون آوردن کفش، لباس بالا و پایین رفتن از پله ها باز کردن و بستن بند کفش تقلید کردن مسواک زدن، شانه کردن مو و غیره ایجاد ریتم های مختلف با دست زدن، ضربه زدن روی میز، پا کوبیدن و غیره .

محافظت از بدن با توجه به موارد بهداشتی، ایمنی و تغذیه  : استحمام کردن، مسواک زدن، کوتاه نگاه داشتن ناخن ها، پاکیزگی لباس زیر و رو استفاده از وسایل شخصی مانند لیوان، دستمال، شانه و مسواک رعایت بهداشت قبل و بعد از خوردن خوراکی رعایت بهداشت قبل و بعد از رفتن توالت رعایت بهداشت در تماس با اجسام خارجی رعایت بهداشت در منازل، پارک ها، اماکن عمومی توجه به ایمنی در هنگام بازی یا استفاده از وسایل برنده و نوک تیز توجه به قوانین عبور و مرور، وسایل نقلیه مراجعه به پزشک، استفاده از دارو، استراحت کردن در هنگام بیماری استفاده از پوشش مناسب هر فصل استفاده از غذاهای مفید و مؤثر در رشد، سلامتی، شادابی خودداری از خرید کردن از دست فروش ها، خوردن غذاهای غیرمفید، مانده و آلوده آشنایی میکروب ها و خطر بیمار شدن از طریق آن ها، توجه به علائم هشداردهنده خطر شناخت محیط زیست، توجه به زیبایی ها و حفظ آن تفکیک زباله و آموزش علت آن خودداری از آلوده کردن آب ها، رودخانه ها، استخر، دریا، جوی ها و غیره

درک مفاهیم اساسی ریاضی و علوم  : در این مرحله به کودکان آموزش داده می شود تا درک درستی از مفاهیم دروسی مانند علوم و ریاضی را به دست آورند. به طور کلی، از جمله مفاهیم اصلی ریاضی می توان مفاهیم فضایی مانند بالا، پایین، زیر، رو، پشت، جلو، داخل، خارج، راست، چپ، کنار، مفهوم اندازه و مقدار، توانایی دسته بندی اشیاء و ویژگی های آن ها، مرتب کردن، تشخیص توالی ها و غیره را نام برد. همچنین مفاهیم اساسی علوم نیز مواردی مانند شناخت ویژگی های جانوران، جانوران پیرامون انسان، فواید و مضرات آن ها، گیاه و قسمت های مختلف آن، اعضای ظاهری بدن انسان، وظایف آن ها و غیره را شامل می شوند.

توسعه توانایی های ذهنی :  مهارت مشاهده، توانایی طبقه بندی ادراک اشیاء در تصاویر مختلف افزایش قدرت تمرکز توانایی استدلال و حل مسئله مهارت اندازه گیری مهارت به کارگیری ابزار خلاقیت پرسش گری آشنایی با قوانین اجتماعی - پیش دبستانی شناخت قوانین اجتماعی و توسعه روابط آشنایی با نسبت های فامیلی معرفی برخی از مشاغل، لباس و ابزار کار آن ها آشنایی با نام کشور، شهر، روستا، آدرس محل سکونت آشنایی با تفاوت زبان، لباس، زندگی مردم در جاهای مختلف آشنایی با نشانه های اساسی کشور مانند نام، پرچم، زبان، سرود ملی و غیره آشنایی با مکان مذهبی، آموزشی، تفریحی، درمانی و غیره در کشور احترام به پدر، مادر و دیگران پرورش مهارت های زندگی